Deze is erg druk bezig in zijn nieuwe huis, oftewel het vogelhuisje.
Laten gebeuren of verwijderen?
Het is wel een flinke wesp.
Deze is erg druk bezig in zijn nieuwe huis, oftewel het vogelhuisje.
Laten gebeuren of verwijderen?
Het is wel een flinke wesp.
Van welk dier is dit? Ik heb er een euro naadtgelegd als indocatie voor de grootte.
Ik ben net begonnen met het plannen van mijn tuin rondom mijn huis. Ik zoek een gebruiksvriendelijke software waarmee ik planten, paden en groene zones kan ontwerpen.
Hoe bemest jij je tuin? Deel je ervaring via korte enquête!
Is het voldoende om oude graszoden en zijn onkruid te verwijderen met een graszodensnijder?
Inloggen is verplicht
Om een reactie te posten moet je ingelogd zijn
Log inMaarten Wielandts 6 jaar geleden
Een beetje laat, maar dit is geen Gewone wesp of Duitse wesp. Het is een Europese hoornaar. Die jaagt op wespen, bijen en andere (grotere) insecten.
Een hoornaar en ook de gewone wesp en Duitse wesp maken eigenlijk 2 nesten. Bij het ontwaken uit de winterslaap starten de koninginnen met het maken van een eerst nest om de eerste werkster te kweken.
Zodra er een aantal werksters zijn, gaan ze op zoek naar een definitieve plaats om een nest te maken. Of ze bouwen het bestaande nest uit tot een volwaardig nest. Dit is meestal pas ergens in juni/juli.
Wat je nu op de foto ziet is het eerste nest, nog niet het definitieve nest.
Heb je het uiteindelijk weg gedaan of laten hangen? Zo ja, zijn ze daar gebleven voor definitieve nest of uit zichzelf vertrokken?